El Porto de Fiume

 di

   Rudi Decleva

 

Quela volta ero ancora muletto e el nostro Porto el me pareva assai grande, anche perchè quando me tocava de portarghe el magnar al mio Papà, e lui magari el lavorava  in Riva Rizzo o in Molo Palermo, non finivo mai de caminar. 

El mio Papà el era del Gruppo Ormeggiatori - che i li ciamava anca "caicianti" - come saria dir quei che ciapava le zime ai vapori coi caici; era un lavor duro perche' bisognava esser boni vogadori coi remi de punta su guzzi de otto o più metri e saper duciar le zime sotto el vapor e portarle in riva contro la bora, el gelo, la piova non era lavor facile. 

Sbagliar i calcoli e le manovre, podeva dir che la bora la podeva buttar la nave in Mololongo. 

Capo dei "Ormesadori" era el mio compare Andrea Lini, Papà del mulo Alceo che adesso el stà a Toronto Ontario, e lavorava anca el Nono dela Medea Mengotti che la stà a Novara, e el Carlo Plevel, el Hero Onorato - più giovane de tuti - el Micel Baicich, el Arturo Hirsh, el Bruniza Hrovat, papà del Boris, e altri che non me ricordo. 

Per questi motivi mi in Porto Franco ero de casa e gavevo el permesso per passar. 

Se entrava dala Sabiza (Piazza Cesare Battisti), dove che era pien de cavai, cucieri e carri per far i trasporti; in angolo tra la Sabiza e la Riva Filiberto era un buffet che el era sempre pien de 'sti cucieri e dei servi de piazza e la gente te magnava 'ste luganighe col kren, picole de tripe, senduich de persuto bon e i beveva vinazza o birra a spina. 

Per i cavai ghe era tante fontane e per gaver la acqua bastava fracar el tasto de otton, e i cucieri i impiniva i secci indove che le bestie podeva dissetarse. 

Apena entradi in porto e passada la Capitaneria dove che era el Comandante Brazzoduro, el Capitano Martich, i piloti Scopaz, Malagia e altri che non ricordo,   se trovava el Molo Ancona, che per lo più el era usado dale nave de guera e dal "Ipparco Bacich", che el fazeva la linia regolar per Zara e la Dalmazia e per questo ghe era sempre finanza per paura del contrabando dei zigaretti e liquori. 

Subito sula man destra vegniva la Riva Duca degli Abruzzi indove che era i depositi vini de Riboli e là lavorava el Signor Arturo, Papà del Mulo Alfio Mandich, che gaveva sempre pronta la bozza de vin morlacco per i sui amichi, tra cui el mio Papà. 

Passada la Riva, se arivava al Molo Genova che el era riservado ale riparazioni navali da parte dela Ditta Skull; nei ultimi ani de guera me ricordo che el Cazziatorpediniere "Solferino" el gà passà vari mesi fermo per lavori. 

Dopo del ribalton del 1943, i Ormesadori i stava de vedetta in testa del Molo e quando che arivava el idrovolante de Pola o de Venezia i anunciava el avistamento ala Capitaneria e i sonava una forte sirena per avisar le barche che le era in meso del porto de liberar la strada al aroplan, che el amarava ala imboccadura del porto e poi con grande scagaz de motori el se dirigeva al idroscalo sistemado tra el Molo Scovazza e el Molo San Marco. 

El Idroscalo el era una piataforma de ferro che la funzionava come un sotomarin: se apriva le valvole, la acqua la entrava e lui se inafondava per ricever el aroplan;  e poi se butava fora la acqua e lui riemergeva col aroplan ben sistemado de sopra. 

Era propio un bel guardar sta manovra. 

Non me ricordo el nome del mariner, che el portava una bela maja bianca de lana  con le scrite "Ala Littoria", ma lui me fà ricordar el povero Nando Pravdacich che - quando che era vegnudo el Duce a Fiume arivando propio con quel aroplan - el gaveva comentado a noi muletti el onor de quel mariner per gaver streto la man del Duce. 

"Ciò - dizeva el Nando  ridendo - nol se la lavarà più la man!" 

Dopo del Molo Genova, ghe era el Molo Napoli e per arivar là bisognava far tuta la riva Ammiraglio Thaon de Revel, che la era la più longa de tute e ghe stava anca tre navi atracade. 

Ma del Molo Napoli parlarò dopo inquanto che vojo solo dir che concludeva la serie dei Moli del nostro porto el Molo Palermo, costruido dalla Italia e destinado sopratutto alle banane e là atracava le famose "Ramb", le bananiere costruide in Cantier da noi per conto dela Regia Amministrazione Monopoli Banane. 

El Molo Napoli el era un gioiello: gò visitado molti porti nel dopoguera ma  non gò mai visto niente de simile. 

Le grue le cioleva la merce in stiva dela nave e le scarigava dentro al magasin e el magasin el podeva lavorar sia a levante che a ponente per riscarigar la merce sui vagoni, e le scine del treno le passava de fianco ai magasini e anca in testa del molo, con una comodità per la nave unica per quei tempi e i tecnichi ungaresi, che i lo gaveva progettado, i gaveva dimostrado de esser ben ala avanguardia. 

El Molo Napoli el gaveva quatro magasini  che i era coverti fra de lori per poder lavorar anca con la piova e le scine le era sistemade de fora dove che tracava la  nave e dove che caminava le grue, e altre scine le era sistemade fra i magasini, che così i vagoni podeva vegnir carigadi e scarigadi da dentro del magasin e nel stesso tempo che la nave la lavorava. 

I vagoni per andar là i vegniva smistadi uno per uno in radice del molo per mandarli indove che i deveva carigar. 

Per far questa manovra ghe era un scambio, come saria dir un bilico rotondo  girevole indove che el ferovier sistemava el vagon, lo blocava con dei aresti molto semplici de governar e poi el caval sburtava per far girar el bilico de 90 gradi.  

Mi gò visto el caval lavorar poi sostituido dai tratori FIAT che i fazeva un grando scagaz. 

El Molo Napoli era el più moderno e produttivo: non per niente i Drusi dopo la distruzion dei tedeschi i lo gà agiustà per primo. 

Anca quel gò visto, giorno dopo giorno, fin che xe arivà una nave: i palombari andava sotto per studiar e per imbragar e cavar i blochi; poi i ficava grossi pali de legno per ciuder le voragini con le tavole e quindi imbonir con material e zimento. 

Per ficcar i pali, ghe era un grosso peso, come dir un battente, che se alzava e poi i lo molava e el palo el entrava sul fango del fondo pochi centimetri per volta, ma dài oggi e dài domani finalmente el lavor gà avudo fine e quel molo se gà riparà e el gà podesto ricever la prima nave. 

Fazeva impression veder quel Molo intiero vizin de tuti quei busi fatti dai Gnocchi per dispetto o forsi per farghe un favor a Trieste. 

Con tanti storichi che gavemo avudo, xè un pecà che nessun se gabi interessado a veder le carte e capir el perchè de quela scelta nefasta per noi. 

Chissà, se el Porto el fussi restado intiero, forsi che la nostra storia non la se gavessi cambiada; infati a chi ghe podeva interessar un porto tuto sbregado gavendo inveze quel de Trieste come novo? 

Xè ancora de dir, che questa volta i Drusi i se gà fato furbi e prima de far entrar la nave i gà scandaià el fondo per far eliminar le mine magnetiche e non ripeter la disgrazia che se gaveva verificado qualche mese prima in Porto Baross. 

Me ricordo come che se fussi adesso: verso le nove de matina - pochi giorni dopo che erimo stadi "liberadi" dai Druzi - se gà sentido un scoppio che gà fato tremar tuta la Citavecia. 

Un ponton in Porto Baross el era saltado per aria per colpa de una mina magnetica. 

El Comandante el abitava in Barbacan vizin de mi e me lo ricordo che el caminava sempre cola bareta de nostromo tuto contento de quel comando. 

La povera moglie, giovane vedova, la se ciamava Nevia e tuta Citavecia la era al funeral. 

El nostro Porto el era protetto dala Diga Ammiraglio Cagni e la parte terminal, un trecento metri, la xe stada fatta dalla Italia per proteger el Molo Palermo; la diga no la era adibida al movimento commerzial e le navi le stava solo in sosta o in disarmo.  

Era bel per noi far le caminade fino ala Lanterna o far i bagni sulle grotte o in tel Bagno Quarnero, dove el Signor Koller ne zigava quando che andavimo curiosar al solarium per veder cossa che fazeva le babe là, così apartade. 

Per andar al Quarnero, se andava a piedi, ma in piena estate - quando che bateva el sol - se cioleva in Molo San Marco el motoscafo che se ciamava "Meta" opur se andava sulle passere col tendalin indove che el omo vogava con calma sui remi e te permeteva de amirar con calma quela nostra paseggiada con la faciada de Palazzo Adria e l'anfiteatro de Pomerio, Belveder e Cosala. 

Quando che era borin, el Adriano - con la sua bela barca a vela fatta a spigolo - el fazeva a gara col "Meta" a chi arivava prima e cole sue acrobazie el rasava i moli e tuti i lo guardava amiradi per la sua bravura. 

Adesso in Mololongo non se pol andar più, gnanca a piedi, ma non me interessa perchè quei tempi i xe passadi e cosse ben più tristi le ne xe capitade sulla schena.